Onderweg met de Atlas, relatiebeheerder zwaait af

Twee jaar is hij onze relatiebeheerder geweest, Fred Wessels. Hij reisde het land door en bracht vele mensen in contact met de Atlas Leefomgeving.  Tijd voor een afscheidsinterview. Waarin we het enthousiasme voor ons geo-portaal kunnen beluisteren, een pleidooi horen voor stevigere borging van de Atlas in de betrokken organisaties en we beseffen dat hij Nederland van top tot teen kent.

Tijdens zijn eerste halfjaar vroeg men hem nog geregeld wat dat nou was, die Atlas. Een enkeling voegde daar aan toe: "Heb je er eentje bij je?" In de loop van de periode bleken er steeds meer mensen bekend te zijn met ons digitale portaal. Men kwam zelfs geregeld naar Fred toe met de melding: "Jij bent toch van de Atlassen?" In meervoud, want Fred zette met regelmaat ook de Atlas Natuurlijk Kapitaal en de Nationale EnergieAtlas in de schijnwerpers. "En het leuke is," vertelt hij, "mensen zijn vaak verrast over de inhoud." Niet zelden kreeg hij te horen dat er zo ontzettend veel in de Atlas staat. Geregeld vonden GIS'ers en beleidsmedewerkers ineens de regionale en landelijke cijfers die ze al zo lang zochten.

Always on the road

Fred was een echte relatiebeheerder en dus weinig op kantoor te vinden. Noch in Rijswijk, zijn Rijkswaterstaat-standplaats, noch in Bilthoven, bij het Atlasteam op het RIVM. Vrijwel continu bevond hij zich bij klanten, of onderweg naar klanten. Nog een geluk dat hij goed kan werken in trein en bus. "Ik kan ook prima werken in de Q-liner van Noord-Holland naar Friesland. Dat is wel fijn, want dat is een reis van 2,5 uur." In zijn Noord-Hollandse dorp ging de wekker meestal ijselijk vroeg af om ervoor te zorgen dat Fred op tijd bij zijn afspraken was. Een enkele keer ging de reis net de grens over, zoals naar het Duitse Noordrijn-Westfalen.

Waar zijn hart vol van is

Het is met Fred al niet anders dan bij onze andere collega's. Als je even over de Atlas en de toekomst praat, komen er talrijke ideeën naar boven. Ook al heeft hij nu een andere werkplek, je hoort dat de Atlas voorlopig nog niet uit zijn gezichtsveld is. Hij is blij met alle extra mogelijkheden die het portaal te bieden heeft. "Die meldingstool van natte koeltorens is bijvoorbeeld een prachtig ding. Daarmee onderscheiden we ons en kunnen we een dienende overheid zijn. Misschien valt zo'n instrument wel aan te passen voor burgers. Dat zij een kapotte lantaarnpaal kunnen gaan melden via de Atlas."

Hij is ook gecharmeerd van de netwerkplekken, de social offices. De Atlas biedt die mogelijkheid aan groepen, zodat zij op een afgesloten website kunnen samenwerken. Fred: "Het Atlas-team zou daar nog wat meer kansen kunnen grijpen. Je kunt zo'n netwerkplek namelijk ook inzetten als gebruikersgroep. Waarom niet binnen die netwerken vragen wat zij nodig hebben? Bijvoorbeeld als het gaat om hooikoorts. Vraag aan een gezondheidsnetwerk in hoeverre dat bij mensen speelt en of zij al genoeg informatie hebben om inwoners te adviseren. Of hebben ze nog meer of iets anders nodig? Je kunt dat natuurlijk ook voor thema's als geluid of bodem doen." Het feit dat we steeds meer naar de gebruikers en potentiële gebruikers toe gaan, juicht Fred uiteraard toe.

Liever uitbouw dan nieuwbouw

"Als je een betrouwbare overheid wilt zijn, moet je ook goed aan het geld denken," zegt Fred. Daarmee doelt hij op de gewoonte van veel instituties om voor alles weer een nieuwe website op te tuigen. "Ik vind het jammer dat er af en toe hele sites worden aangemaakt, waar ze juist gemakkelijk bij de Atlas hadden kunnen aansluiten. Als men de Atlas en de gedachte erachter belangrijk vindt, ga dan aan de slag met het verder ontwikkelen en uitbouwen, maar bouw niet steeds nieuwe plekken op die maar deels werken." Hier horen we een pleidooi om toch vooral het al bestaande gremium te gebruiken. "Ik vind dat RWS en het RIVM, als uitvoerders van de Atlas Leefomgeving,  sowieso aan de lat staan om het geo-portaal altijd als eerste in te zetten." 

Tips

Wij hopen natuurlijk op een net zo enthousiaste nieuwe relatiebeheerder. Heeft Fred nog tips voor zijn toekomstige opvolger? "Nou ja, ik zou tegen het hele team willen zeggen: schroom niet om er op uit te gaan. Laat de Atlassen zien. De komende 1 à 2 jaar zullen jullie er nog wel op pad moeten, zal de Atlas zich nog moeten uitleggen. Geef mijn opvolger gedegen kennis mee over alle ins en outs van het geo-portaal en ruim in ieder geval voldoende tijd in voor relatiebeheer."

De hamvraag

Rest ons nog naar boven te halen wat het leukste is van deze vorm van relatiebeheer. "Het is erg leuk om op zoveel plekken aan te schuiven en mensen te kunnen helpen. Overal kom je eigenlijk min of meer dezelfde problemen tegen. Zo hebben de meesten moeite om data te vinden die ze denken nodig te hebben. Een deel daarvan staat in de Atlas, maar een groot deel kunnen zij via ons netwerk ook verkrijgen. We zijn een fors platform van vele organisaties. Zij vroegen, ik gaf het door en dan kwam er via-via een antwoord. Dan waren zij blij, en ik dus ook."