Atlas stand op de werkconferentie 2023

De Atlas Werkconferentie 2023 kon gelukkig weer als vanouds live plaatsvinden. Het thema was ‘De compacte stad – de toekomst van de ruimtelijke ontwikkeling’. Hoe krijgt de stad van de toekomst vorm, met ruimte voor wonen, verkeer, natuur en recreatie? Zo’n 180 deelnemers verzamelden zich in het Keilepand te Rotterdam. Een terugblik op een geslaagde en inspirerende dag!

De livemuziek van het duo Blabla Sounds ebt langzaam weg, het geroezemoes in de goed gevulde zaal valt stil en alle ogen zijn gericht op het podium. Het woord is aan dagvoorzitter Marinda Hall, die dit najaar ook de European Urban Mobility Days begeleidt. "Wist je dat het Keilepand vroeger onderdeel was van één van de grootste fruithavens ter wereld?", begint ze.

Vandaag de dag is het Keilepand een creatieve en culinaire broedplaats, waar kunstenaars, een brouwerij (De Kaapse Brouwers) en verschillende stedenbouwkundige bureaus en architecten gevestigd zijn. Buiten is ruimte voor experimenten die een impuls geven aan de leefomgeving, zoals de Voedseltuin en het Getijdenpark. De ideale locatie om de compacte stad te beleven.

We beginnen met een video waarin we Rotterdammers zelf aan het woord laten. Zij vertellen wat zij nou eigenlijk vinden van hun leefomgeving.

Wat vinden Rotterdammers van hun leefomgeving?

In deze video van het RIVM en Rijkswaterstaat is Atlasser Stéphanie in Rotterdam. Verschillende Rotterdammers komen aan het woord hoe zij denken over hun stad en een gezonde leefomgeving.

(BEELDEN VAN ROTTERDAM)

Beeldtekst: Atlas checkt jouw plek. Op een gebouw staat de tekst: De omgeving van de mens is de medemens.

(AAN DE ROTTERDAMSE HAVEN) STÉPHANIE, ATLASSER: 'Welkom in Rotterdam. Een stad waar het bijna altijd waait, maar waar ze ook heel hard werken aan een gezonde leefomgeving. We zijn eigenlijk heel erg benieuwd hoe Rotterdammers daar zelf over denken. Dus dat gaan we ze vandaag vragen.'

(VERSCHILLENDE ROTTERDAMSE MENSEN WORDEN IN BEELD GEBRACHT)

Beeldtekst: Wat is Rotterdam voor jou?

TIENER 1: 'Druk, dat er zoveel toeristen zijn ook. En je kan overal heen.'

TIENER 2: 'Heel veel verschillende soorten culturen. Veel verschillende soorten culturen hier.'

VROUW 1: 'Wij houden niet van: Zal ik het zeggen of zal ik het niet zeggen? We zeggen het recht in je gezicht.'

VROUW 2: 'We floepen het eruit en morgen denken we: hadden we het anders kunnen zeggen?'

MAN 1: 'Wij als Rotterdammers zijn nooit trots. We hebben een hele mooie winkelstraat, die noemen we de koopgoot. Daar een stukje verderop heb je een brug, die noemen we de taartschep.'

MAN 2: 'Ik vind Rotterdam een hele ruime stad, een hele eerlijke stad, heel direct ook en fijn om te zijn. Je kan er goed wandelen. In elk deel heb je wel iets leuks te beleven. Ik voel me er goed.'

MAN 3: 'Amsterdam heeft nogal wat poeha. Daar gebeurt het. Het gebeurt in Rotterdam niet. Het gebeurt in Amsterdam. Nee, hier gebeurt zat.'

Beeldtekst: Hoe groen is jouw wijk?

VROUW 1: 'Ik vind ook dat we meer groen moeten behouden. Gezien het aantal inwoners dat erbij komt, kan je als gemeente niet klakkeloos zeggen: We zetten daar een nieuwe school neer en de helft van het groen nemen we mee.

MAN 1: 'Als je nu hier om je heen kijkt: leuke wijk, maar het is wel asfalt en steentjes. Er staan wel wat bomen, maar er is niet echt een leuke groenvoorziening.

Beeldtekst: Hoe warm wordt het in Rotterdam?

MAN 2: 'Van mij mag het wel wat warmer soms. Ik vind juist die wind hinderlijk. Dit gaat nog net.

MAN 3: 'Heel veel mensen hebben het naar de zin zo. Maar ik heb liever een paar graadjes meer.'

VROUW 3: 'Ik woon aan het water. Het is net of ik aan het strand zit, want ik waai half weg. Want zo loop ik dan. Als ik dadelijk m'n oude straat in ga, krijg ik ineens een warmtedeken om me heen.

Beeldtekst: Welke tip heb je voor stadsmakers?

TIENER 1: 'Hangplekken waar je muziek op kan zetten, waar je ook voor jongeren bijvoorbeeld... Gewoon oplaadpunten. Een eigen ruimte kan je dan gewoon creëeren.

TIENER 3: 'Eigenlijk zoals dit, maar dan voor onder de 18.

TIENER 1: 'Gewoon legitimatie. Als je boven' de 18 bent, niet naar binnen gaan.'

MAN 2: 'Ik vind wel de uitlaatgassen nog steeds naar. Ik rij zelf ook wel auto, maar heel weinig. Het liefst gewoon lopen of fietsen, of het openbaar vervoer, want ik stoor me wel echt soms aan die uitlaatgassen.'

VROUW 2: 'Mensen die hier pas komen wonen, dat is meestal daar. Die vinden dat heel veel veranderd moet worden. Heel leuk picknicken allemaal onder elkaar, maar dat werkt natuurlijk niet. Je hoeft niet heel de dag een picknicktafel voor je snufferd te hebben, want mensen kunnen nog geeneens een prullenbak vinden.

MAN 1: 'Dan zou ik weer graag terug willen naar de tijden van vroeger toen kroegen open bleven. Dat vond ik fijn.'

STÉPHANIE: 'Dat is dus wat Rotterdammers van hun eigen stad vinden. Wij hebben vandaag echt wel kunnen zien dat er heel veel gebouwd wordt, zoals op deze oude spoorlijn waar nu een heel park ontstaat. Ben je nou ook heel erg benieuwd wat jouw stad doet rondom gezonde leefomgeving? En ben je benieuwd hoe gezond jouw buurt is? Kijk dan even op www.atlasleefomgeving.nl.

Beeldtekst: Logo Rijksoverheid. Ben jij ook benieuwd hoe gezond jouw leefomgeving is? Kijk dan op: atlasleefomgeving.nl. Een productie van het RIVM en Rijkswaterstaat, augustus 2023.

Na het heerlijke filmpje met de Rotterdammers is het tijd voor het vervolg van de plenaire sessie, een gesprek met Daan Molenaar (directeur regelgeving van DCMR Milieudienst Rijnmond) en Saskia Raas (coördinator/afdelingshoofd IenW).

De Atlas en de dilemma’s van de compacte stad

De kaarten van de Atlas raken aan de dilemma’s van de stad: hoe warm wordt het in mijn straat? Hoeveel geluid produceert het spoor? Hoe donker is het ’s nachts? Daan Molenaar licht toe hoe de omgevingsdienst de Atlas gebruikt: 'Rotterdam heeft plannen om de oude havens (Rijnhaven, Merwe-Vierhavens) anders in te delen en wij denken daarin mee. De Atlas kan helpen bij het beslissen over een nieuwe indeling. Denk aan informatie over geluidsnormen, of risico’s. Het is wel jammer dat je waarden afleest van een kaart en dat je niet kunt beleven hoe hard of zacht een geluid werkelijk is." 

De Atlas verruimt je blik en maakt nieuwsgierig

Saskia Raas vertelt waarom de Atlas zo belangrijk is: "In januari gaat de omgevingswet in en inwoners worden steeds mondiger. De Atlas informeert inwoners en helpt bij het betrekken van inwoners en gemeenten.’ Heeft Saskia zelf ook een favoriete kaart? ‘Ik heb een zwakke plek voor de historische kaarten en voor de kaart die de Hemelhelderheid 's nachts toont. Ook vind ik Check je plek een aanrader." Tot slot doet ze een oproep: "Verruim je blik en wees nieuwsgierig naar je leefomgeving!" Dat kunnen wij van de Atlas alleen maar onderschrijven.

Aandacht voor groen en blauw

Daarna is het podium voor Dirk van Peijpe, directeur van de Urbanisten. Deze landschapsarchitecten ontwikkelden verschillende initiatieven waarin natuur en infrastructuur één geheel vormen. "De compacte stad is aantrekkelijk voor mens én dier," aldus Dirk. Hoe ziet dat er dan precies uit? Alle transities krijgen integraal een plek: meer natuur, slim gebruik van energie én mobiliteit. De Urbanisten ontwikkelden projecten in Amsterdam, Den Bosch en bij het Keilepand waarin zij de groenblauwe infrastructuur (water en groen) versterken. In het Getijdenpark laten zij het tij terugkeren. De Sponstuin is zo ingericht dat het water wordt opgezogen als een spons. Ook is er ruimte voor vlinders, padden en andere dieren. Voor de egel maakten ze ooit trappetjes in het groen. Samen met Atlas Natuurlijk Kapitaal berekenden de Urbanisten in de Groene Baten Planner wat dit allemaal oplevert aan baten.

Na de presentatie van Dirk, werd het tijd om de toekomst van de ruimtelijke ontwikkeling met eigen ogen te zien en beleven tijdens de workshoprondes.

Workshopsessies

Ronde 1

Geluidsexpeditie in Merwe-Vierhavens

De groep wordt naar buiten geleid, het Keilepand uit en door de Voedseltuin. Plotseling staat de groep op het zachte strooisel van houtsnip. Gids Michiel Huijsman van Soundtrackcity vraagt de deelnemers om het verschil in akoestiek te beschrijven. De bedrijvigheid van de haven is er nog steeds, maar het klinkt verder weg. De ogen gaan twee minuten dicht waarna deelnemers beschrijven wat ze ervaren. De één hoort vooral het verkeer, en ook de haakse slijper op het aangrenzende bedrijventerrein is favoriet. De ander hoort krekels, mussen en de alarmkreet van een merel. Michiel legt uit dat de bestaande geluidsnormen maar voor een klein deel van de mensen goed werken en dat iedereen geluid verschillend ervaart. De workshoptijd verstrijkt maar de enthousiaste groep gaat nog even naar een andere plek. Een stad zonder geluid is niet mogelijk. Toch is het volgens Michiel wel mogelijk om de openbare ruimte zo te ontwerpen dat er ‘diversiteit’ in geluidsbeleving ontstaat, die beter is afgestemd op de menselijke behoefte.

Kennismaken met dé digitale databank van de regio Rijnmond

Shanna Levenswaard (Adviseur Monitoring) en Vera Loefs (GIS-specialist) van DCMR Milieudienst Rijnmond presenteerden de Staat van Rijnmond, een dashboard dat met name bedoeld is voor bestuurders en ambtenaren. Maar ook inwoners kunnen er informatie uithalen. Bijvoorbeeld hoe het is gesteld met leefomgeving en gezondheid in de regio Rijnmond. Het dashboard is in samenwerking met veel partijen tot stand gekomen en heeft gelijkenissen met de Atlas. Gedeeltelijk gebruikt het dashboard dezelfde kaarten en informatie, maar er zijn ook verschillen. Zo kun je bekijken hoe gemeenten zich ten opzichte van elkaar verhouden en welke trends er in de tijd zijn. Duiding en context zijn daarbij belangrijk, want is ‘groen in de stad’ nu inclusief of exclusief water?

Ronde 2

Demonstratie Waterstof Watertaxi

Op drie minuten lopen van de werkconferentie ligt de Waterstof Watertaxi in het zonnetje en op zacht deinende golven. Het is ideaal weer voor een tochtje! De schipper laat eerst een afbeelding van de boot zien, die sinds 2022 vaart. Voorin liggen vier waterstofcilinders en onder de bankjes zitten accu’s. De omzetting van het waterstof uit de cilinders laadt de accu’s op. Als de cilinders leeg raken, laat de schipper ze opnieuw vullen in de Werkhaven. Shell bouwt een waterstoffabriek op de Nieuwe Maasvlakte, waar windturbines de benodigde stroom opwekken. Daar kan de taxi in de toekomst bijvullen. Als deze boot dan nog in de vaart is, want de ontwikkelingen gaan razendsnel…

De boot gaat niet zo hard als de gele watertaxi’s op diesel. Toch doet hij niet onder voor de volledig elektrische geel/zwarte watertaxi’s waarin de Koning dit jaar de Maas over stak. Voor die speciale gebeurtenis voer deze waterstoftaxi ook in de Maashaven, samen met andere duurzame schepen. Heb je de rit gemist? De boot vaart elke zaterdag tussen Hotel New York en het centrum van Rotterdam voor maar 3 euro. Een bedrag dat nu nog niet helemaal rendabel is, maar in de toekomst wel.

De stadsdokter: ‘Laten we onszelf en de stad genezen’

Rini Biemans is arts en noemt zichzelf ook stadsdokter. Geef je hem het woord, dan zal hij zijn mening delen: 'laten we onszelf en de stad genezen'. De stad moet genezen worden en wij moeten genezen worden. Gezondheid wordt namelijk voor 94% bepaald door leefstijl en voor maar 6% procent door lichamelijke oorzaken. Er zijn vier moordenaars, aldus Biemans: stress, eenzaamheid, te weinig beweging en ongezond eten. We moeten veel meer in de natuur zijn en kijken naar de natuur. Maar hoe krijg je meer natuur in de stad?

Rini neemt de stadsnatuur onder handen, samen met een groep vrijwilligers die een kleine vergoeding ontvangen. Dit gebeurt onder andere in het stadspark in Rotterdam. Samen zoeken ze de verbinding. Rini zegt hierover: "Helpers willen gewaardeerd worden, geef gemeende complimenten en reageer niet op wat niet goed gaat." Samen werken ze aan het 'nieuwe tuinieren'. Hiermee bedoelt hij dat je de plant moet laten groeien waar jij hem wilt én waar de plant zelf wil groeien. Haal hem alleen weg als je hem ergens echt niet wilt hebben. Richt je bovendien op inheemse planten, want die vormen de babykamer voor insecten. Rini is bevlogen, betrokken en vergroent in verbinding met bewoners de omgeving. Tijdens de rondleiding door de tuin klinkt er dan ook een opgewekt: "Hey, ben je er nu alweer?"

De stadsdokter aan het woord

Digital Twin inzetten voor een slimme en compacte stad

Hoe komt jouw toekomstige nieuwbouwhuis er precies uit te zien? En dat van je buren? Hoeveel kun je besparen met zonnepanelen? Stel je voor dat je dit kunt ervaren nog voordat je huis is gebouwd! Die mogelijkheid biedt een digital twin, een soort virtuele kopie van de leefomgeving. Peter van den Pol van Geodan (IT-leverancier van de Atlas), demonstreerde de mogelijkheden. Maak bijvoorbeeld een regelhulp aan, als je een evenement- of bouwvergunning wilt aanvragen in jouw gemeente. Ook werden de mogelijkheden van de Atlas verkend met de deelnemers: hoe pakt het uit als je informatie uit de kaarten zoals hitte of geluid van de trein of snelweg opneemt in de digital twin? Het gebruik van data roept natuurlijk dilemma’s op: welke data zijn geschikt en hoe ver mag je gaan? Een levendige discussie volgde. Een interessant vraagstuk, waar de antwoorden nog niet één-twee-drie op te vinden zijn.

Ronde 3

Rondleiding door de Voedseltuin

Tineke van der Burg, coördinator van de Voedseltuin, neemt iedereen mee naar buiten. De straat oversteken en je staat in een groene oase. Vlakbij de eerste Voedselbank in Nederland, waar wekelijks 2.000 mensen een pakket halen. De oprichter van de Voedselbank liet vaak in dit gebied zijn hond uit en dacht: ‘Hoe mooi zou het zijn als we hier verse groente en fruit zouden kweken voor in de pakketten?’ De gemeente vond dat een goed plan – zo zou de gedempte fruithaven gelijk ‘oren en ogen’ krijgen. Nu produceert de tuin al 13 jaar gezond voedsel voor iedereen.

Tineke vertelt honderduit over de tuin en laat van alles zien: de kas met de Sopropo, oftewel bittermeloen en geurige citroenverbena. Daarna de in cirkels aangelegde perken; rond een magnoliaboom mét vrucht, oranje en donkerrood bloeiende Oost-Indische kers, appelmunt en boerenkool.

Een nabijgelegen bedrijfje levert composteerbaar afval. Aangrenzende Kaapse Brouwers gebruiken de geteelde pepers. De groep loopt langs een beeld van kunstenaar Jaap van Lieshout, die hier zijn atelier heeft. Zo wordt tastbaar dat verschillende functies in dit gebied bij elkaar komen en mensen elkaar versterken. Als dát geen compacte stad is!

Kas voedseltuin

Citizen Science: intuïtief ‘hip’ concept of uitgewerkt plan?

Hoe neem je inwoners mee in projecten over luchtkwaliteit? In deze workshop gingen deelnemers het zelf ervaren. Dit keer niet met behulp van sensoren die de luchtkwaliteit meten, maar door antwoorden te geven aan een AI-programma. Mohamed El Massoudi, adviseur en projectleider (RO, Bodem, Luchtkwaliteit, Groen, GIS-advies) en Peter van Breugel (DCMR Milieudienst Rijnmond) verdeelden de deelnemers in twee groepen. Eén groep ‘overheid’ en een groep ‘inwoners’. Op het scherm werd een luchtfoto van Rotterdam getoond. Aan de hand van een tiental vragen werden de groepen weergegeven op de luchtfoto. Zo ontstond een waar kunstwerk van de leefomgeving met de overheid aan de ene kant, en de inwoners aan de andere kant.

Afsluiting: notenboom en Nacht van de Nacht

Aan het einde van deze enerverende dag kwam iedereen weer bij elkaar. Een feestelijke uitreiking van een notenboom aan Tineke van der Burg van de Voedseltuin volgt. De Voedseltuin is al jaren een fijne plek bij het Keilepand en mag best even in het zonnetje gezet worden. Het is tijd om alle nieuwe ervaringen te laten bezinken. Dat doe je natuurlijk het beste in het donker, aldus Lineke Keizer, landelijk projectleider van de Nacht van de Nacht. Helaas kan het niet donker worden in het goedverlichte Keilepand. Lineke vraagt dan ook aan het publiek om de ogen dicht te doen. Mag het licht uit en de sterren aan? Hoe beperken we lichtvervuiling en beschermen we het donker? Ook dat is een dilemma in de compacte stad.

Bekijk de presentaties

Workshops gemist of kon je niet bij deze editie van de Atlas Werkconferentie zijn? Kijk hier de presentaties terug die met ons gedeeld zijn. Heb je nog vragen of opmerkingen? Mail ze naar atlasleefomgeving@rivm.nl.

Wij hebben heel erg genoten van de Atlas Werkconferentie 2023 en hopelijk jij ook! Tot volgend jaar?