Afbeelding intro

Waarom is buiten bewegen gezond?

Hoeveel uur moet jij besteden aan bewegen? Volwassenen en ouderen moeten wekelijks minimaal 2,5 uur matig intensief bewegen. Samen met twee keer per week krachttraining. Voor ouderen is het goed om de krachtoefeningen te combineren met balansoefeningen. Kinderen moeten een stuk meer bewegen om gezond te blijven. Minimaal één uur per dag bewegen en drie keer in de week spier- en botversterkende oefeningen.

Door op deze manier te trainen verlaag je jouw kans op gezondheidsrisico’s. Zo hebben kinderen minder kans op een depressie. En zorgt buiten spelen voor een betere motorriek. Volwassenen en ouderen lopen minder kans op botbreuken en hart- en vaatziekten.

Als je buiten beweegt, krijg je via zonlicht veel vitamine D. En dat betekent een beter immuunsysteem, sterkere botten en spieren. Ook heeft lichaamsbeweging een positief effect op je stemming en humeur. Dus waar wacht je nog op? 

afbeelding

Joggen

Hoe beweegvriendelijk is jouw omgeving?

Een beweegvriendelijke omgeving is een leefomgeving die mensen faciliteert, stimuleert en uitdaagt om te bewegen, te spelen en te sporten. Uit onderzoek blijkt dat mensen uit een buurt met hoge beweegvriendelijkheid, dagelijks 766 stappen meer zetten dan mensen uit een weinig beweegvriendelijke buurt. De aanwezigheid van recreatie- en sportvoorzieningen in de buurt, waaronder parken en bankjes, kan daarnaast bij ouderen leiden tot meer bewegen. Voor kinderen zijn sport- en speeltoestellen en tevredenheid met de buurt van belang. 

Op de Atlas Leefomgeving kun je bekijken hoe beweegvriendelijk jouw leefomgeving is. Bekijk de beweegvriendelijke kaart. Hoe meer sporthallen, speeltuinen en bos of strand, hoe hoger jouw gemeente scoort. Ook fiets- en wandelpaden tellen mee. Vind jij balsporten heel erg leuk? Ga op zoek naar de Cruyff Courts bij jou in de buurt. Of speel jij liever in de natuur? Verken het speelnatuur van Staatsbosbeheer. Ook verschillende wandel- en fietsroutes kan je terugvinden in onze Atlas-kaartenbieb. Veel beweegplezier!

Bewegen

Beweegvriendelijke omgeving

Ontdek hoe beweegvriendelijk jouw buurt is ingericht op de kaart.

Wandelen

Regionale wandelroutes

Wandelen is hot! Ga op zoek naar de leukste wandelroutes bij jou in de buurt.

Spelen

Spelen in de natuur is gezond! Welke plekken kan jij voor jouw neefje, dochter of oppaskindje ontdekken?

Afbeelding

Meisje op hinkelbaan

Meer bewegen doe je zo! 

  • Zoek de beweging die bij jou past met de app van de Hartstichting. Welk beweegtype ben jij?
  • Ga op ontdekkingstocht en zoek uit wat jouw fijnste sportplek is. Een schoolplein met goaltjes? Zodat je kunt voetballen met vrienden. Of een grasveld in een park? Daar heb je ruimte genoeg voor lunges en pushups.
  • Door het vele thuiswerken zitten wij allemaal een stuk meer. En dat is niet gezond! Samen Gezond deelt inspiratie: meer staan en minder zitten! Verken samen met je stappenteller de buurt. Of begin je dag met een 7 minute workout.
  • Beweeg en meet! Download één van de vele beweegapps. Met Strava kun je jouw hardlooprondje delen met vrienden. Of een groepschallenge maken: deze zondag 40 km wielrennen! Misschien vind je Relive dan ook interessant? Dat is een hele toffe tool om jouw sportrondje in 3D terug te zien. Je kunt zelf foto’s toevoegen.

Bekijk meer tips om te bewegen.

Afbeelding

Jongen voetbalt op pleintje

Bewegingsbeleid

Kijk ook eens bij

Ontdekken

Eropuit wandelen vrouw klimt over hek

Ontdek ons eigen land. Beleef waar we vandaan komen en doe inspiratie op. 

Ontspannen

Ga in ons eigen land in de natuur ontspannen en kijk wat het je oplevert.