
Op Atlas Leefomgeving stond een kaart met vliegtuiggeluid uit 2020. Maar dat jaar was het aantal vliegbewegingen door corona historisch laag. Nu heeft Atlas Leefomgeving gegevens van het vliegverkeer in 2022. Het vliegverkeer is toegenomen vergeleken met 2020, maar in 2022 zijn er nog steeds minder vluchten dan vóór corona.
De geluidcontouren van Schiphol in 2020 en 2022. Het geluid is uitgedrukt in Lden (Level Day-Evening-Night). Dat is het jaargemiddelde in decibel (dB) per etmaal (24h), waarbij geluid ’s avonds en ‘s nachts zwaarder meetelt dan overdag.
Wat is er veranderd tussen 2020 en 2022?
In bovenstaande figuur zie je het verschil tussen onze oude en nieuwe kaart van vliegtuiggeluid rond Schiphol. Je ziet dat de berekende blauwe geluidcontouren (45-50 dB) grofweg tussen Leiden, Hilversum, Almere en Alkmaar liggen. De landingsbanen zie je als rode strepen, waar op sommige plekken het geluid gemiddeld over een jaar meer is dan 70 dB. Op de kaart ‘Geluid van vliegverkeer (2022)’ zijn de geluidcontouren zichtbaar groter dan in 2020. De blauwe geluidcontour is bijvoorbeeld groter tussen Hilversum en Breukelen en ten noorden van Leiden dan in 2020.
Het aantal vliegbewegingen in de periode 1997-2023. Bron: CBS. Kijk voor de bijbehorende geluidcontouren op het Compendium van de Leefomgeving (2000-2018).
Aantal vliegbewegingen op Schiphol
Het Nationaal Lucht en Ruimtelaboratorium berekende het geluid op basis van het aantal vliegbewegingen. In 2020 werden maatregelen ingesteld vanwege corona. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was toen bijna de helft lager dan in 2022: 241.000 versus 422.000 vluchten. Dit verklaart de kleinere geluidcontour in 2020. In 2021 trok het vliegverkeer weer wat aan, maar pas toen de coronamaatregelen voorbij waren -in 2022- kwam het aantal vluchten weer boven de 400.000. Het aantal vluchten is nog steeds lager dan vóór corona; het grootste aantal vluchten was in 2019 (515.000).
Andere luchthavens van nationale betekenis
Ook de gegevens van andere vliegvelden van nationale betekenis zijn bijgewerkt. Daarbij gaat het om: Rotterdam The Hague Airport, Eindhoven Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport. In 2022 vertrokken en landden 1,5 tot 2 keer zoveel vluchten van de vliegvelden van Rotterdam en Eindhoven als in 2020. Je ziet dat terug op de kaart; de geluidcontour is bij beide groter geworden. Voor Eindhoven Airport heeft Atlas Leefomgeving alleen geluid van burgervluchten in 2022, niet van militaire vluchten. Gegevens van de militaire vliegvelden en Lelystad zijn nog uit 2020.
Vliegtuiggeluid rond Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport in 2020 en 2022.
Hinder en slaapverstoring door vliegtuiggeluid
Geluid in onze woonomgeving kan hinder en slaapverstoring veroorzaken. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert om de geluidsniveaus van vliegverkeer onder de 45 dB te houden. Landelijk gezien had 3,7 procent van de volwassenen in Nederland last van ernstige geluidhinder door vliegverkeer in 2020. Maar rond luchthavens ligt dit percentage hoger. In Aalsmeer ondervond 40% van de bevolking in 2020 ernstige geluidhinder door vliegverkeer. En in de gemeente Beekdaelen (Zuid-Limburg) ervaarde 47 procent van de mensen ernstige geluidhinder en 8 procent ernstige slaapverstoring. Meer lezen over hinder en andere gezondheidseffecten? Bekijk onze pagina over geluid van vliegverkeer.